News | 12/05/2020 | Anouk Maes

Termijnverlenging registratiebelasting en erfbelasting

In het kader van de Corona-crisis heeft de Vlaamse Regering,  in overleg met de Vlaamse Belastingdienst een aantal maatregelen met betrekking tot de fiscaliteit uitgewerkt, zowel voor wat betreft particulieren als bedrijven. (zie Voorstel tot tijdelijke afwijking van de Vlaamse Codex Fiscaliteit als gevolg van coronacrisis, ingediend op 10 april 2020)

Voor wat betreft de erfbelasting en de registratierechten konden deze maatregelen genomen worden binnen het kader van de bestaande VCF (Vlaamse Codex Fiscaliteit), zonder noemenswaardige wetswijzigingen te moeten doorvoeren.  De genomen maatregelen situeren zich op het vlak van de termijnen, waarbinnen de belastingplichtigen hun fiscale verplichtingen inzake erfbelasting  en registratiebelastingen dienen te voldoen. VLABEL zal,  binnen vastgestelde grenzen,  haar beleid inzake het hanteren van de termijnen, aanpassen aan de tijdelijke crisissituatie. Aan de tarieven van de heffingen, zoals bepaald in de VCF,  wordt echter niet gesleuteld.

Inzake erfbelasting betekent dit dat de nabestaanden bij een overlijden extra tijd zullen hebben om de aangifte van nalatenschap in te dienen of te laten indienen (door een notaris of een professional). Normaal gezien dient de aangifte binnen te zijn binnen de vier maanden na het overlijden, en kan enkel uitstel bekomen worden, na voorafgaandelijke aanvraag bij Vlabel. Ingeval van laattijdigheid wordt de belastingverhoging principieel toegepast. Ingevolge de genomen maatregelen wordt de einddatum voor indiening van de aangifte automatisch verlengd tot twee maanden na het einde van de periode met verstrengde coronamaatregelen (thans vastgesteld op 31 juli 2020), zodat dit betekent dat de aangifte kan ingediend worden tot 30 september 2020, zonder dat men uitstel dient aan te vragen en zonder dat dit belastingverhoging met zich meebrengt.

Inzake registratiebelasting krijgen de belastingplichtigen eveneens twee maanden extra tijd, te rekenen vanaf de einddatum van de periode van verstrengde coronamaatregelen (thans 31 juli 2020), om aan bepaalde voorwaarden te voldoen teneinde aanspraak te kunnen maken op bepaalde gunstregimes, zoals teruggave bij wederverkoop, meeneembaarheid door verrekening, het voldoen aan de domiciliëringverplichting en domiciliëringsvoorwaarde bij het verlaagd tarief voor een bescheiden woning (klein beschrijf).

Terecht wordt in de Toelichting tot het Voorstel van Decreet erop gewezen dat de burgers voor de erfbelasting beroep moeten kunnen doen op notarissen (of professionals) en dat dezen in de coronatijd moeilijk of in het geheel niet bereikbaar zijn. Ook het verlijden van notariële verkoopakten is thans uitgesloten, zodat burgers, ingeval van strikte toepassing van de termijnen verbonden aan het verlijden van akten, hierdoor hun voordelen inzake registratierechten zouden dreigen te verliezen.

Bij eventuele  verlenging van de periode van verstrengde coronamaatregelen, blijft de extra periode van twee maanden gelden, en verschuift de uiterste termijn voor het voldoen aan de verplichtingen dus mee op, zowel voor wat betreft de erfbelastingen als de registratiebelasting.

Mocht u hieromtrent vragen hebben, dan kan u VDV Advocaten steeds contacteren.

Anouk Maes Anouk Maes

Would you like more information?

Contact us